Lodní deník 2015

Vyjasnění pojmů

S/Y Agnes                           naše miláček jachta                                                                                                                 .
Rejdař  majitel miláčka
Rentiér Jaroušek viz. „rejdař“, občanským jménem Jarda Jehlička
Kuchař specialista specialista na podvodní a jiné práce, v klubu 3J od založení, celým jménem Petr Hlozák
Legendární kormidelník lodní inženýr, someliér, specialista na ztrácení věcí celým jménem Jarda Kobosil
mladej plavčík Honza Hlozák který má letos premiéru
pozemní tým zakladatel 3J (Jarda Jehlička Jachting) v roce 2002, celým jménem Libor Kafka

 

Neděle 21.6.

   Nedělní podvečer dorazila k Agnes na podvalníku téměř celá první posádka posílená o emeritního kapitána Karla, Libora který pro letošek poskytuje všem podporu pozemního týmu a specialistu juniora Eliáška který se ihned stal specialistou na popelení pod smrkem.

   Rozruch na rejdařské zahradě způsobil příjezd Mišiuši  ze kterého vyhopkal lodní sommeliér a jal se ihned organizovat vytažení Agnes ze zimního stání směrem k pevnějšímu podkladu. Trávník byl po deštích pochybně pochybný a nechtěli jsme riskovat jeden z předchozích odjezdů kde podvalník tahaly dvě auta a osm párů rukou. Vypadalo to jako tlačení velké řepy. Problému s probuzením se ujal majitel Mišíuší Zdenda a v jeho podání byl problém mrtev do půl minuty. Akorát když bylo Myšiuši na druhém konci Liberce si sommeliér vzpoměl, že Zdenda krom něho také přivezl zásobu řízků, koláčů, křat a slivovice. Co žvanec, to by přežil, ale ta slivovice, ta mu vehnala slzy do očí.

   Jakmile všem padl  kámen ze srdce s probuzením Agnes, vrhli se všici (vyjma popelícího se juniora specialisty) na kontrolu přítomnosti toho či onoho na její palubě. Po hodině zmohlo čekování výbavy rentiérskou část natolik, že se přesunuli k degustačnímu stolečku a jali se kontrolovat kvalitu  slivovičky.  Kuchař specialista je jal trpělivě vysvětlovat juniorovi k na co je tohle a k čemu slouží ten či onen pochystátor. Jediný člen pozemního týmu seděl v kokpitu a hladíc kormidlo mu bylo smutno - po 13-ti letech poprvé nikam nejede. Příjezd klubového špeditéra Jirky opět způsobil poletování všech zúčastněných po celé zahradě. Nakládala se cca paleta kvalitního německého piva z Lídlu, dvě tašky chleba který se veze na Balt nechat ztvrdnout a zplesnivět, několik štanglí uzeného které si rejdař zase bude schovávat pod polštář a dále tisíc ingrediencí potřebných pro činnost exkluzivního kuchaře specialisty.

Po vytvoření jízdní soupravy byla tato přepravena pod kopec neb brzdy ze Škody hundert, nainstalované na podvalníku, nebyly schopny dodávku plnou německého piva a připojenou Agnes na příkrém kopci udržet v klidu. Zaparkovaná krasavice však způsobila rušení televizního signálu v domě před jehož prahem klábolsil klubový špeditér s pozemním týmem. Nespokojená paní domu v obavě, že nebude moci sledovat sedmistýdevadesátýpátý díl seriálu Ulice vyslala svého chotě zjednat na ulici pořádek. Což o to, ti dva by vyrazili rádi ihned, ale chyběla drobnost -  rentiéři. Lodní sommeliér a emeritní kapitán ochutnávali ještě stále na rejdařské zahradě slivovičku a rejdař se šlechtil. Klubový špeditér se vydal  zachránit seriál a ze dvou třetin se mu to podařilo. Po hodině dorazil vzorně oholený, navoněný a oháknutý rentiér. Jaký kontrast k sommeliérovi který se na cestu Evropou  vydal ve vyžehlených montérečkách.

   Aby jste měli měli na tomto webu nějakou tematickou fotečku rozhodl se Libor, že vyfotí Agnes s Ještědem v pozadí. Našel si místečko které odpovídalo představám, švihnul sebou do prachu v příkopu, pečlivě nastavil parametry ve foťáku a čekal. Čekal a čekal, pak se mihla Agnes na dvěstě metrů vzdáleném kruhovém objezdu a vyrazila jiným směrem než očekával. Letos se totiž jelo přes Hrádek a ne přes Habartice.

Pondělí 22.6.

   V pondělním časném ránu přivítala Třebiež soupravu s Agnes a tříčlenným doprovodem hustým deštěm. Unavení poutníci zaujali polohu ležno podpořenou motivačním kalíškem ze someliérových zásob. Dychtivé očekávání příchodu obsluhy přístavního jeřábu zapříčinilo obléknutí vlhko drtivého oblečení rentiérů a jejich lyžování v kroksech po přístavních zákoutích .  

   V půl deváté rozkopli dveře u bossmana portu žaglovego kde že je ta obsluha jeřábu co Libor minulý týden objednal.  Odpověď jim vyrazila dech - jeřáb nebude! Neměli 5.000 zlotých na revizi tak jej nesmí používat. Co mají nebozí rentiéři dělat nevěděl.  " Já se z toho pos......." zavyl rejdař a vyrazil se someliérem na zádech na WC.  Zde objevili, že jiní návštěvníci školy sternikow to samé nevykřikovali ale rovnou vykonali. Použití bylo jen pro velmi, ale opravdu velmi otrlé povahy.

   Čerstvý vzduch roztočil kolečka pragmatického uvažování. Kubajz se obrátil na pozemní tým který ihned začal pátrat po nejbližším přístavu s jeřábem který unese Agnes. Rentiér začal začal zběsile lyžovat po celé Třebieži a hledat možnosti jak dostat Agnes do vody. Špeditér Jirka začal zkoumat podvalník a možnosti u něho nikdy nevyužívané vymoženosti spouštění lodi na slipu. Po konferenci všech zúčastněných padlo rozhodnutí že by to šlo. Ano, šlo, ale ne v Třebieži. Ta má sice slipy dva ale jsou jako by je stavěl vrchní od Kozla - takové nějaké divné. V půlmetrové hloubce končí metrovým schodem. Při bloumání po obou přístavech se k trojici připojil Čech mluvící plynně polsky.  Výsledkem byl mlhavý příslib příjezdu autojeřábu který by měl dorazit okolo poledne a stát by měl 400 Zl.

   Jak řekli tak udělali. Jeřáb dorazil, obsluha byla zkušená, nic se nepoškodilo atak se po jené odpolení Agnes pohupovala v přístavním bazénu.

Úterý  23.6.

  Úterní den byl v Třebieži proložený zprovozňováním lodi ve stylu „dědy Lebedy“ - na všechno se šlo s náležitou rozvahou. Lodní sommeliér pojal den volnomyšlenkářsky a zásoby všeho se opovážlivě tenčí.  

   Ve Stráži byl poslední den před odjezdem věnovaný pečení a smažení které bylo proloženo  brebentěním kuchaře specialisty juniora, který se pro změnu popelil v čerstvě napečených buchtách. Protože mu tuze chutnaly, dá se předpokládat, že je ocení i posádka, u které je první tradiční burza buchet plánována na středeční večer. Že někteří netušíte o čem je řeč? „Burza buchet“ je tradiční agnesovský obřad.  Ony totiž ty buchty po přepravě přes celou Evropu vypadají všechny stejně unaveně, nicméně není poznat co která obsahuje. „Soudruzi by měli chuť … len ty brožury chýbajů...“ naprosto vystihuje situaci, kdy celá posádka slintá nad krabicí a netuší která je ta pravá, s tou jejich oblíbenou ingrediencí. Za léta se již vymakal systém tzv. burzovní výměny, kdy vezmete jednu a rozlomíte ji. Pokud je marmeládová tak ji nacpete celou do pusy aby vám ji ostatní nemohli čmajznout. Ostatní obsahy jsou nabízeny ke směně, kdy si každá najde svého konzumenta. Ještě se nestalo aby se nějaký obsah dostal do stavu převisu nabídky nad poptávkou. 
   Zítra ráno Libor  kuchaře specialistu a jachtařského nováčka Honzu přepraví do Žitavy  odkud se vydají soupravami německých drah severním kurzem. 

Středa 24.6.

  Středeční ráno ve spojení s natěšeností vyhnalo rentiéry z pelechu po páté. Rejdař si po tradičním virblu do lodní toalety ubalil v pochystároru cigárko na cestu, Kubajz si vyčistil hubu posledním řízkem a okolo půl sedmé se vydali vstříc letošním plavbám. Dnešním cílem je „Bazen polnočny“ ve Swinoústí kam by po páté odpolední měl dorazit zbytek posádky.

   Ke kormidlu zasedl legendární kormidelník a tak se cesta přes Štětínský záliv jevila jako problémů prosta.  Před ústím Swiňského kanálu za začala rýsovala prekérní situace. V kanálu supěl plovoucí čtyř papiňák (přepravník plynu) a za zády od Štětína bejbynka od tankeru (takový malý tankeřík). Zkušený rejdař pro jistotu rozcválal deset černých koníků a jal se uklízet z cesty. Žel úklid měl krátkého trvání, ozvala se rána a pak hrobové ticho.  No a uprostřed toho ticha, uprostřed vjezdu do kanálu a uprostřed mezi čtyř papiňákem a tankeříkem se pohupovala Agnes.
   Mezitím v Liberci vrcholilo pakování zbytku posádky. Kuchař specialista si za tímto účelem vyžádal  Liborův legendární pašerácký batoh který procestoval celý svět. Ke slovu přišla i obligátní přepravní krabice s popruhem plná buchet, řízků, domácích konzerv a pišingříčků. V půl osmé dorazil před specialistův byt jediný člen pozemního týmu Libor a cesta druhé půlky posádky právě začala. Cestou do Žitavy vyzvedli natěšeného Honzíka, specialista se dozvěděl , že mu přbyla nová specializace – montér specialista pro montáže lodních sledovačů. Liborovi se totiž konečně podařilo nastavit tracker tak aby smysluplně zaznamenával trasu, změny rychlosti,  palubní parametry a to vše odesílal na web.
   Po obligátním fotu na peronu 2B Libor zamáčkl slzu a posádka se vydala severním kusem. Sledovač trůnící v pašeráckém batohu cestu pečlivě mapoval, odesílal a i díky tomu zaznamenal, že se přestup v Berlíně zdařil a tak poutníkům návazné spoje neujely. Neopakovala se situace jako předloni kdy chyběly dvě minuty.
  Zatímco jedna dvojice zdolávala pět pater nádraží v Berlíně, druhé, propocené dvojici se podařilo dostat Agnes k vlnolamu a zakotvit. Vytažení motoru rozluštilo důvod rány – namotané lano na propeleru. Legendární Kormidelník prohlásil: „ ….já vím, že se žalovat nemá, ale musíme to hlásit…..“ a jal se volat pozemnímu týmu. Ten toho moc neslyšel, neboť v pozadí láteřil rejdař slovníkem kde byly publikovatelné pouze předložky a spojky. Naštěstí  motor nebyl poškozený a tak mohla cesta pokračovat. Do přístavu dorazili po jedné začali se těšit na příjezd druhé poloviny posádky která by měla dorazit po páté.
   Liborovi sledující špeditéry zásob spadl kámen ze srdce když zaznamenal příjezd spoje na nádraží Swinousti centrum v předpokládaném termínu stejně tak jako to, že sto metrů od nádraží ze začali pohybovat nezvykle rychle. Že by běželi nepředpokládal a tak jej napadla jediná možnost – vzali si na posledních  2700 metrů taxík. Vyhnal tedy lodního reportéra Kubajze sms-kou aby vylezl z brlohu a příjezd zachytil. Šipečka sledovače však po chvíli změnila směr na opačnou stranu než se nacházel přístav.  „…. šmejd taxikářskej!  Chce je natáhnout a dělá jim okružní prevít!!!.. „ rozčiloval se pozemní tým a Petr tedy obdržel rozhořčený telefonát: „… řekni tomu šmejdovi co řídí, že moc dobře víš, že je přístav na druhé straně…. tak ať to otočí a nedělá z vás blbce….“.   Chvíli bylo ticho a pak se na druhé straně foúnu ozvalo: „… víš obávám se, že nás neposlechne,… má před sebou ještě čtyři zastávky a autobus je plný lidí..“. 

   Do toho všeho přišla SMS od lodního reportéra „.. Šmajdám tady jako prostitut a hov….  „    -  to není dobrý člověk!

Čtvrtek 25.6.

   První společné ráno kompletní posádky začalo klením rejdaře který něco nemohl najít. Lodní sommeliér koukal na posteli jako Bubo Bubo (latinsky Výr velký) a junioři vyskočili jako Jája a Pája z večerníčku. Dychtivost po jachtingu ze všech prýštila všemi póry. Honzík se seznamoval s chodem na lodi a snažil se zapamatovat co kde je. Ze své zkušenosti víme, že je to nemožné, neboť Agnes je plovoucím skladem relikvií, které se samovolně po úložných prostorech přemisťují, průběžně mizí jen proto, aby se po letech opět objevily. Raritou byla rok stará tlečenka trůnící pod kuchyňskou deskou. 
   Kuchař specialista s kombinovanou funkcí montér specialista pro montáže lodních sledovačů prokládal přípravu snídaně se zprovozňování sledovače dle pokynů pozemního týmu.  Tradičně se první den podávala bábovka od mamky specialistovny která kupodivu přečkala cestu bez úhony (ta bábovka,  ne maminka, ta zůstala ve stráži). Přípravu ranních nápojů si vzal na starost sommeliér.  Máme tu kontrolní otázku: kolik si myslíte je zapotřebí  dát porcí vody do konvice pro čtyři hrnky nápojů? Lodní inženýr pojal tento výpočet opět volnomyšlenkářsky a tak půl hodiny před odjezdem servírovaly dva hrnky tekuté a dvě kávy se jedly lžicí. 
   Deset minut před osmou všichni naskákali do kokpitu a vyrazili směr Ruden. Zprvu plavba odsýpala, ale po stočení větru z WWS na WWN foukalo přímo od cíle cesty. Při křižování si všichni užívali báječného jachtingu, žel k Rudenu se přibližovali velmi pozvolna. V polovině padlo rozhodnutí využít deset hřebců na zádi.
   Libor si v Liberci pochvaloval data přenášená z lodi která mimo jiné obsahovaly parametry palubního akumulátoru. Zprvu byl spokojený z nového dobíjení které fungovalo po letech problémů na výtečnou.  Po hodině motorování začaly ale data přinášet  výkyvy které vyústily v pokles o dva volty. Bádání po důvodu přineslo rozuzlení – odešel jeden článek v baterii . No stále se něco děje. Tak co přijde do třetice?
   Honzík od kormidla dychtivě vyhlížel Ruden, zbytek posádky poházený po kokpitu vzpomínal na dávné časy kdy se po ostrově proháněly kočky které lovily racky v letu, jak Mrocek šlohnul rejdařovi ulovenou rybu i s prutem a pádil s ní do lesa, na zdejší polepšovnu německých spratků kteří somrovali po rejdařovi cigára, na zdejší legendu Eberharta Kastela i na jeho nástupce kterého lodní sommeliér přivedl do stavu nepoužitelnosti. Ano, na Rudenu jsme toho ta ty roky zažili mnoho. Jeho současnost je  ale nuda. Atmosféra v háji, polepšovna zavřená, ovce nikde, kočky nikde,  ploty kam se podíváš, všude uklizeno  a na mole ježibaba s nataženou rukou pro 5 EUR za to, že jste vystoupili z lodi. Ještě že jako připomínka dávných časů zůstala jedna použitelná kadibudka v lese, druhá se rozpadá.

Pátek 26.6.

 

  Pro dnešek byla v plánu návštěva vyhlášené udírny ryb ve Stahlbrode a záměr doplout do Stralsundu. Ráno ale přineslo vítr který potřebovala posádka včera.

 Plout celý den přímo proti větru i proti vlnám se nikomu nechtělo a tak padlo rozhodnutí navštívit muzeum na Pennemünde. Tajně všichni doufali, že odpoledne se vítr stočí  a Stahlbrode večer je reálné. Jak řekli tak udělali. V 9:40 vkročily čtyři páry nohou na půdu kde dusaly dějiny a také nohy Werhnera von Brauna. Téměř celá posádka se vydala do muzejního komplexu a rejdař se jal vymýšlet aktivity na palubě. Při použití lodní toalety si všiml, že pod ní plavou hejna ryb. Jelikož u rejdaře není od nápadu k realizaci daleko. Mávat prutem v přístavním bazénu se mu nechtělo a tak pojal rybolov s invencí sobě vlastní – lovil v díře lodní toalety. Návrat brebentících výletníků zastihl kbelík plný a tak bylo o večeři postaráno.
Vítr tvrdošíjně nehodlal ustoupit a marina Köslin na druhém břehu pábivě lákala k návštěvě. Tomu se sice nedalo odolat ale po hodinové návštěvě byli všichni zpět. A pro dnešek bylo již hotovo, zítra snad udírna klapne.

Sobota 27.6.

   Ráno se celá posádka probudila na poslintaných polštářích, neboť se všem zdálo o udírně ve Stahlbrode kde i Libor zastavuje když jede po souši i po vodě, přestože normálně ryby nejí. Není se tak čemu divit, že naservírovaná snídaně, kdy se podával již lehce unavený chléb s chlupy zamaskovanými ďábelskými tousty nikomu nejela. „…. to je týrání posádky..“ prohlásil sommeliér a jal se rozmasírovávat žvýkací sval. Honzík se snažil se soustředěným výrazem vybrat nejméně podezřelý chléb který paok ještě pitval nožem. Kuchař specialista honil lžicí zbytky kořene mandragory v hrnku s čajem a rejdař zálibně prohlížejíc si právě ubalenou cigaretu v pochystátoru prohlásil: „… no nic chlapci, nedá se nic dělat jdeme na to než nám to všechno ve Stahlbrode sežerou!“ Nejbližší přirovnání toho co následovalo je pouze jaderná fúze. Ještě nikdy nebylo tak rychle sklizeno i připraveno pro plavbu a tak mohla pět minut před osmou loď plná slintajících bernardýnů vyrazit směr udírna Stahlbode.

   Je krásný podvečer v nové maríně Neuhof. Celá posádka leží poházená s vyvalenými pupky po postelích. Umaštěné držky dávají tušit, že se sen podařilo zrealizovat Proběhla i jedna Butterfich za Libora(, který putuje s námi alespoň prostřednictvím webu. Sommeliérovi kazí kulinářský zážitek jen to, že jedna z jím spořádaných ryb asi sežrala celé balení Gutalaxu či co. Sedí teď na venkovním WC a vypadá jak Šmudla ze sedmi trpaslíků (sommeliér ne ta ryba).

 

Neděle 28.6.

zpracovávám

Pondělí 29.6.

zpracovávám

Úterý 30.6.

   Vyplutí z Klintholmu bylo naplánováno na osmou, ale nějak se to zvrtlo. A tak se Agnes vydala k jihu pár minut před půl devátou. Zprvu to odsýpalo, že i pozemní tým nestačil žasnout. Kormidelníci se střídali a skoro by se mohlo zdát, že přicházela nirvána. Žel jak pozvolně nirvána skoro přišla tak v pravé poledne bleskově odešla. Kam šla? Spát, stejně jako vítr. Uprostřed moře seděli čtyři zkoprnění čeští jachtaři a koukali jako sůvy z nudlí. Do dnešního cíle přístavu Gedser na jižním cípu Sjaellandu zbývalo ještě nějakých 24 mil

   Šermování pravítkem po mapě přineslo pozoruhodný poznatek – deset mil odsud je přístav Hesnaes. Probudit Černého krasavce na zádi bylo dílem okamžiku. Po hodině a půl se již Agnes pohupovala v přístavním bazénu a kuchař specialista se jal připravovat šikmooké polévky. Lodní sommeliér prohlásil, že se zdá být dehydrovaný, čemuž bylo obtížné věřit, neboť mu ještě ještě teklo po bradě vynikající pivo z Lídu ( 0,5l za 3,70).

   Z tradičních modrých mističek neubyla ještě ani ¼ obsahu když se začaly posouvat po palubním stolku sem a tam. „To bude nějaká velká loď...“ prohlásil lodní inženýr. „Ale hov….“ se ozvalo od rejdařské hundkóje „…. to je ten vítr co se nám ztratil před dvouma hodinama..“ A tak všichni švihli lžicemi a vyrazili na jih.

  „Připadám si jako stěhovavej pták, taky táhnu na jih...“ dojímal se sommeliér. „ ...jakej pták se tě táhne k jihu?.......chrrr....chrrrrr.........." ozvalo se z hundkóje těsně předtím než se v ní nastartovala Husgvarna.

   Z pevniny přišla od pozemního týmu pochvalná zpráva " ....plujete jak podle pravítka, kdo to?..." To z Honzy se nám asi stává jachtař. Zatím to vypadá, že ho to baví tak uvidíme. 

   Loď ještě nebyla zakotvená a Kubajz již začal  prudit co bude k večeři. Tak se vyjančil, že jediné co ho mohlo uklidnit bylo Božoléé. Rejdař chvíli záviděl a pak se slovy že má něco lepšího vytáhl Tuzemáček. Sommeliér jej obvinil ze šmejdtví neboť tato lahev unikla jeho evidenci. Kuchař specialista prohlásil, že po náročné plavbě je zapotřebí něco exkluzivního k večeři a jal se připravovat kuřecí kostky s rýží. Plavčík Honza se rozhodl svést souboj s přístavní WIFI neboť po večeři bylo naplánováno prohlížení co pozemní tým na tyto stránky vložil a pobavit se při čtení deníku. Jak řekli tak udělali. Je krásná noc, přístav osvětluje úplněk, rentiéři řežou dříví a mlaďoši jdou spát.  „ Tak dobjou pane Kjop…...“

Středa 1.7.

zpracovávám
 

Krátce po 15-té hodině byla již vyvázána v klubovém přístavu Kuehlungsborn.

V podvečer se z majitele vedle kotvící jachty vyklubal  Čech Ota žijící v Hamburku, který v 68 emigroval. U koštování sommelirských zásob si všichni prima pokecali, proběhlo pár zážitků z plaveb . 

Čtvrtek 2.7.

   Rentiéři probudili zbytek posádky mlácením vařiče o kuchyňskou linku. Letos jim nikdo nespílá neb v kuchyňské lince nikdo nespí. Lodní sommeliér který letos používá Liborovu postel si strká do kuchyňské linky nohy! Doufáme, že si je alespoň myje nebo, že to za rok vyčichne. Libor totiž objevil, že s hlavou v kuchyňské neslyší chrápání rentiérů a budíval se vyspalý do pozitivna.

  U bohatýrské snídaně padlo rozhodnutí dnešní bezmračný den nikam neplout a užít si pohostinství zdejší 5* maríny. 

  Mlaďoši se těšili jak pomastí oko na křehkých salátcích chytajících bronz na přilehlých plážích lodní reportér jim  zdatně sekundoval s čerstvě dobitou baterko ve foťáku. Gepardí chůzí Davida Hasselhoffa vyrazili vstříc typickým severoněmeckým plážovým boudičkám plni očekávání. Chodili a chodili žel křehké salátky se nedostavili (či snad nedostavily?). Jen samé odkvetlé divizňičky 70+. Pláže totiž leží vedle lázeňského  komplexu pro vysloužilé wermachťáky. Má dvě pláže, první je luxusní s několikrát denně uklizeným písečkem. V automatu si musíte koupit „pláženku“ za 2 EUR a jestli ji máte kontroluje průběžně revizor. Gepardí chodci neměli pláženku kam strčit (za tanga to nejde) a ak šli na druhou pláž. Ta je zdarma žel také křehkých salátků prosta. Píseček je prorostlý trávou a gepardí chůze je v něm obtížnější.

   Dopolední polehávání všechny zmohlo naložil, že poobedňajša pauza se opět zvrhla v hromadné řezání dřeva zakončené kávou o čtvrté. PO kávě již na pláž vyrazila celá posádka. Kubajze se snažil jeden vysloužilec přesvědčit, že se znají z Kkrigsmarine, ten se ale držel Plzákova hesla: „..zatloukat, zatloukat, zatloukat….“. Nakonec obvinil veterána ze šmejdství a šel se koupat. A tak nám zůstává nezodpovězená otázka : sloužil Kubajz u Krigmarine? Sloužil Kubajz vůbec? Obecně se ví, že měl něco společného se železem ale zda šlo o jeho slévání nebo šlo o jeho vystřelování – to budeme muset zjistit? Na každém šprochu pravdy trochu!

 

 

free counters